Fritidsklubbens egen e-sport turnering
🎮Datakultur og gaming
🔫Lek, spill og moro
Om Aktiviteten
Varighet
1 – 4 timer
Alder
Alle
Deltagere
Liten gruppe
Funksjoner
Passer for alle
Målet med aktiviteten
Målet med denne aktiviteten er å samle ungdommer på klubben for å konkurrere i e-sportspill, fremme samarbeid og konkurranseånd, og skape en positiv gamingopplevelse.
Beskrivelse av aktiviteten
E-sport turneringen gir ungdommene muligheten til å konkurrere i populære e-sportspill som League of Legends, Counter-Strike, Fortnite eller Rocket League. Deltakerne kan danne lag og konkurrere mot hverandre i en vennskapelig atmosfære.
Antall deltakere: Stor gruppe (20-50 deltakere, avhengig av deltakernes interesse og tilgjengelig utstyr)
Utstyr
- Datamaskiner eller spillkonsoller med de nødvendige spillene installert
- Gamingtilbehør som tastatur, mus og kontrollere
- Tilgang til en pålitelig internettforbindelse
- Storskjerm eller prosjektor for visning av kamper
Fremgangsmåte
- Velg e-sportspill og dann lag med deltakerne.
- Planlegg turneringen med kampoppsett og regler.
- Gjennomfør turneringen med kamper og oppdater resultater.
- Avslutt med en premieutdeling eller feiring for vinnerlaget.
Kampoppsett
- Turneringsformat: Velg en turneringsstruktur som passer for antall deltakere. De mest vanlige formatene inkluderer enkelteliminering, dobbelteliminering eller gruppespill med påfølgende sluttspill.
- Lagstørrelse: Bestem lagstørrelsen basert på spillene som spilles. For eksempel, i spill som League of Legends, kan lagene bestå av fem spillere hver, mens spill som Rocket League har lag på tre spillere.
- Kart/Scene: Velg hvilke kart eller scener som skal brukes i turneringen. Det kan være lurt å inkludere variasjon i kartene for å teste deltakernes allsidighet.
- Tidsplan: Sett opp en tidsplan for kampene, inkludert pauser mellom kamper og runder. Sørg for at deltakerne har tid til å hvile og spise.
Generelle regler
- Fair Play: Oppmuntre fair play og respekt mellom deltakerne. Sett klare regler for hva som anses som uakseptabel oppførsel, for eksempel sjikane eller juks.
- Kvalifisering: La deltakerne kvalifisere seg til turneringen på forhånd ved å arrangere kvalifiseringsrunder eller turneringer.
- Premier: Planlegg premier for vinnerlaget, for eksempel gavekort, gaming-tilbehør eller medaljer.
- Dommer: Ha en dommer eller turneringskoordinator tilgjengelig for å overvåke kamper, avgjøre tvister og håndheve regler.
- Lagendringer: Angi regler for lagendringer. Dette kan inkludere en påmeldingsfrist for å endre lagoppsettet.
- Opptak: Avhengig av tilgjengelig utstyr, kan det være lurt å spille inn kampene for senere visning eller analyse
- Teknisk support: Ha teknisk støtte tilgjengelig for å løse eventuelle problemer med utstyr eller programvare.
- Publikum: Oppmuntre til deltakelse fra klubbdeltakere og tilskuere for å skape en entusiastisk atmosfære.
- Regelsett: Velg et regelsett som passer for hvert spill. De fleste e-sportspill har et standard regelsett som kan tilpasses.
- Reservekamper: Ha en plan for hva som skjer i tilfelle en spiller eller et lag ikke kan delta.
- Streaming: Hvis det er mulig, kan du vurdere å strømme kampene live på nettet for å nå et bredere publikum.
Hva skal til for å lykkes?
- Deltakerne opplever en positiv gamingopplevelse og samarbeid med lagkamerater.
- Turneringen forløper jevnt, og vinnerlaget blir kåret.
Tips og triks
- Ha en e-sportmentor eller erfaren spiller tilgjengelig for å gi råd og veiledning.
- Sørg for å oppmuntre fair play og respektfulle holdninger blant deltakerne.