Fritidsklubbens egen e-sport turnering

🎮Datakultur og gaming
🔫Lek, spill og moro

Om Aktiviteten

Varighet
1 – 4 timer
Alder
Alle
Deltagere
Liten gruppe
Funksjoner
Passer for alle

Målet med aktiviteten

Målet med denne aktiviteten er å samle ungdommer på klubben for å konkurrere i e-sportspill, fremme samarbeid og konkurranseånd, og skape en positiv gamingopplevelse.

Beskrivelse av aktiviteten

E-sport turneringen gir ungdommene muligheten til å konkurrere i populære e-sportspill som League of Legends, Counter-Strike, Fortnite eller Rocket League. Deltakerne kan danne lag og konkurrere mot hverandre i en vennskapelig atmosfære.

Antall deltakere:
Stor gruppe (20-50 deltakere, avhengig av deltakernes interesse og tilgjengelig utstyr)

Utstyr

  • Datamaskiner eller spillkonsoller med de nødvendige spillene installert
  • Gamingtilbehør som tastatur, mus og kontrollere
  • Tilgang til en pålitelig internettforbindelse
  • Storskjerm eller prosjektor for visning av kamper

Fremgangsmåte

  1. Velg e-sportspill og dann lag med deltakerne.
  2. Planlegg turneringen med kampoppsett og regler.
  3. Gjennomfør turneringen med kamper og oppdater resultater.
  4. Avslutt med en premieutdeling eller feiring for vinnerlaget.

Kampoppsett

  • Turneringsformat: Velg en turneringsstruktur som passer for antall deltakere. De mest vanlige formatene inkluderer enkelteliminering, dobbelteliminering eller gruppespill med påfølgende sluttspill.
  • Lagstørrelse: Bestem lagstørrelsen basert på spillene som spilles. For eksempel, i spill som League of Legends, kan lagene bestå av fem spillere hver, mens spill som Rocket League har lag på tre spillere.
  • Kart/Scene: Velg hvilke kart eller scener som skal brukes i turneringen. Det kan være lurt å inkludere variasjon i kartene for å teste deltakernes allsidighet.
  • Tidsplan: Sett opp en tidsplan for kampene, inkludert pauser mellom kamper og runder. Sørg for at deltakerne har tid til å hvile og spise.

Generelle regler

  • Fair Play: Oppmuntre fair play og respekt mellom deltakerne. Sett klare regler for hva som anses som uakseptabel oppførsel, for eksempel sjikane eller juks.
  • Kvalifisering: La deltakerne kvalifisere seg til turneringen på forhånd ved å arrangere kvalifiseringsrunder eller turneringer.
  • Premier: Planlegg premier for vinnerlaget, for eksempel gavekort, gaming-tilbehør eller medaljer.
  • Dommer: Ha en dommer eller turneringskoordinator tilgjengelig for å overvåke kamper, avgjøre tvister og håndheve regler.
  • Lagendringer: Angi regler for lagendringer. Dette kan inkludere en påmeldingsfrist for å endre lagoppsettet.
  • Opptak: Avhengig av tilgjengelig utstyr, kan det være lurt å spille inn kampene for senere visning eller analyse
  • Teknisk support: Ha teknisk støtte tilgjengelig for å løse eventuelle problemer med utstyr eller programvare.
  • Publikum: Oppmuntre til deltakelse fra klubbdeltakere og tilskuere for å skape en entusiastisk atmosfære.
  • Regelsett: Velg et regelsett som passer for hvert spill. De fleste e-sportspill har et standard regelsett som kan tilpasses.
  • Reservekamper: Ha en plan for hva som skjer i tilfelle en spiller eller et lag ikke kan delta.
  • Streaming: Hvis det er mulig, kan du vurdere å strømme kampene live på nettet for å nå et bredere publikum.

Hva skal til for å lykkes?

  • Deltakerne opplever en positiv gamingopplevelse og samarbeid med lagkamerater.
  • Turneringen forløper jevnt, og vinnerlaget blir kåret.

Tips og triks

  • Ha en e-sportmentor eller erfaren spiller tilgjengelig for å gi råd og veiledning.
  • Sørg for å oppmuntre fair play og respektfulle holdninger blant deltakerne.

Aktuelle (nasjonale) samarbeidspartnere